By zobaczyć pełne zasady tworzenia narkotyków dzieki temu skryptowi udaj się tutaj : Mockery's Cyberpunk 2020 Page (strona anglojęzyczna)
UWAGA !!! Formularz ten będzie działał tylko w przeglądarkach z uruchomioną Javą. rtykuł posiada 2 części. Jedna z nich jest merytoryczna, i opisuje dokładnie proces tworzenia leków i narkotyków. Oprócz tego pod każdym opisem znajduje się pewien formularz i kryteria który umożliwią Wam stworzenie dowolnego narkotyku wg. przedstawionych zasad. Trudność stworzenia oraz proponowana cena pokaże się w tabeli na samym dole tego artykułu. Sam "kreator" bez zasad będzie dostępny w dziale "Pomoce MG" Miłej lektury.
Mike Vendeta Tarnowski
la potrzeb gry zrobiony został nieco dokładniejszy system tworzenia narkotyków. Bazuje on oczywiście na zasadach umieszczonych w podręczniku, w dodatkach "Hardwired" i "When Gravity Fails", oraz magazynach Interface (najwięcej z 3 części tomu pierwszego). Jeśli narkotyki nie są ważne w twojej przygodzie, kampanii, wystarczający może okazać się system zawarty w podręczniku. Jakkolwiek, dobre książki autorów cyberpunkowych (Gibsona, Williamsa i zdecydowanie Effinger`a) włączają często do akcji i fabuły powieści bohaterów wraz z ich narkotykowymi problemami.
Tworząc narkotyk/lek musisz zadać sobie pytania : 1.) Co powinien powodować? Jakie korzyści miałby zagwarantować osobie zażywającej go? Czemu ludzie mieliby chcieć zażyć taki środek? 2.) Jakie są negatywne skutki zażycia narkotyku/leku? Czy istnieją jakieś dodatkowe efekty gdy narkotyk przestaje działać? 3.) Jak silny jest ten środek? Czy jest bardzo silny czy też łagodny? Jak łatwo go przedawkować? 4.) Jak długo ma działać? 5.) Czy jest legalny czy nielegalny, a może można go kupić w aptece? 6.) W jaki sposób się go zażywa? Czy się go połyka, wciąga a może strzela?
Te opcjonalne zasady umożliwiają wygenerowanie nowych, bardzo interesujących chemicznych środków. Podstawowa formuła się nie zmieniła się w stosunku do zasad "podręcznikowych". Najpierw wybiera się Efekt(y) Narkotyku/Leku i sumuje się ich koszt. W następnej kolejności wybiera się efekty uboczne, które powodują zmniejszenie się Trudności stworzenia narkotyku. Potem wybiera się siłę narkotyku od 1 do 5, która dodawana jest do Trudności. Wybiera się również czas działania narkotyku/leku mnożąc go o 1, 2, 3 razy (czym dłuższy czas działania tym wielokrtonie większa trudność wyprodukowania leku/narkotyku).
Kiedy wszystkie liczby zostaną zsumowane masz bazową trudność wykonania leku/narkotyku. Bazowa trudność nie może być nigdy ujemna i w wyjątkowych sytuacjach może być równa 1. Jeśli ci się to przytrafi i trudność będzie ujemna to zamień ją na dodatnią - nawet takie świństwo trzeba umieć robić :). Bazowa trudność powinna być pomnożona przez 10 co da tobie bazowy koszt w Eurodolarach. Ostatnim krokiem jest wybranie skąd narkotyk ma pochodzić, wpłynie on na bazowy koszt i według tego uzyskać będzie można ostateczną cenę.
Ludzie biorą leki/narkotyki z wielu różnych powodów. Najpowszechniejszą jest "ucieczka". Środki te powodują, że czujemy się lepiej mimo naszego fizycznego stanu, że znikają nasze problemy choć po każdym zażyciu narkotyku/leku zaczynają się komplikować. Jest to pewna forma zapomnienia, tylko w inny, chemiczny sposób. Powody, dla których Cyberpunki biorą te środki są podobne, jednak jest chyba coś jeszcze. Niektórzy bowiem biorą narkotyki by stać się troszkę lepszymi i ta dodatkowa "krawędź" powoduje, że czują się zdecydowanie lepiej. Poniżej znajduje się list efektów spowodowanych przez różne chemiczne środki i efekty ich przedawkowania. Bazowe trudności są podane w nawiasach. Należy pamiętać, że efekt powinien być tylko JEDEN!!!.
By otrzymać ostateczną trudność stworzenia narkotyku należy podsumować jego efekty, efekty uboczne, siłę i przemnożyć tą liczbę przez mnożnik trudności wykonania środka ze względu na czas działania. Voila ! Prawie zrobione. Pamiętaj, że trudność nie powinna być mniejsza od 1. Jeśli ostateczna trudność okaże się ujemna to znak należy zmienić na dodatni.
Siła narkotyku określa jak silne są efekty, jak dużo należy zażyć środka by przedawkować lub jak szybko uzależnić się od niego. Siła narkotyku/leku może mieć wartości pomiędzy 1 a 5. Im większa liczba tym siła środka jest większa i tym silniejsze są jego efekty.
Wybrana liczbę należy dodać do trudności stworzenia narkotyku.
To jak często należy wykonywać rzut obronny określane jest względem tego jak bardzo dany środek jest Uzależniający. I tak w przypadku Lekko Uzależniających narkotyków/leków rzut musi być wykonywany raz na 1k6+4 razy kiedy zostanie zażyty, Średnio Uzależniających raz na 1k3+2 razy kiedy zostanie zażyty i w końcu Bardzo Uzależniających za każdym razem gdy zostanie użyty.
Proponuję żeby MG wykonywał wszystkie rzuty i zapisywał je gdzieś. Wtedy gracze będą mieli tylko ogólne pojęcie o tym ile mogą narkotyk zażyć nim wpadną w nałóg. Gdy przyjdzie do rzutu gracz musi rzucić 1k10 wyrzucić na kostce więcej niż wynosi Siła Narkotyku x 1.75. Ilustruje to poniższa tabela.
Jeśli jednak narkotyk/lek nie zostanie przyjęty przez organizm postaci, nie zostanie podany środek zastępczy, to należy rzucić kiedy dokładnie pojawiać się będą symptomy zanikania działania narkotyku/leku. Polecane jest nie pokazywanie wyniku rzutu przez MG i zanotowanie go gdzieś obok.
Ktokolwiek zdecyduje się rzucić psychologiczny nałóg musi przestać zażywać środek. Dodatkowo otrzymuje modyfikator -2 do wszystkich akcji do czasu gdy "głód" nie minie (około tygodnia, może więcej). Silny głód może powodować, że postać nie raz gdy narkotyk zostanie jej zaproponowany lub zostanie "poczęstowana" będzie musiała rzucić swoje Opanowanie + Odporność na Tortury/Narkotyki + 1k10 by móc odmówić.
Fizjologiczne uzależnienie jest dużo silniejsze i trudniejsze do złamania. Może zabrać nawet 2 do 3 tygodni abstynencji od nałogu. Postacie mają obniżone o połowę swoje atrybuty. Wynika to z ciągłych mąk i bóli wynikających z "głodu" organizmu. Podobnie jak w przypadku uzależnienia psychicznego test "odmowy" przyjęcia narkotyku oparty jest na Opanowaniu i umiejętności Odporność na Tortury/Narkotyki.
Wyróżniamy kilka sposobów przyjmowania narkotyków. Ich dokładny opis znajduje się poniżej : Pigułka, Tabletka : Typowa pigułka. W wielu rodzajach, kolorach oraz rozmiarach. Pigułki są kredo-ziemiste i smakują fatalnie bowiem nie są pokryte rozpuszczalną w żołądku warstwą. Są najtańsze z narkotyków, jako że ich efekt wywoływany jest po stosunkowo długim okresie czasu. Kapsułka, Tabletka w osłonie : W tej grupie zawierają się narkotyki specjalnie pokryte rozpuszczalną warstwą by ułatwić ich przełknięcie. Są w działaniu nieco szybsze niż tabletki. Większość osób preferuje ten typ zażywania narkotyków. Nasączony Papier : Nasączony papier jest kawałkiem bibuły, chusteczki, nawet tektury który został nasączony skoncentrowanym roztworem a następnie wysuszonym. By zadziałał osoba musi przyłożyć go do nosa i wciągnąć powietrze. Ten typ przyjmowania narkotyku jest najbardziej typowy dla halucynogenów takich jak LSD. Wypalony, Wciągnięty : Ten rodzaj narkotyków może być łatwo spalony. Dym jest bezpośrednio wdychany do płuc najczęściej przez rurkę lub fifkę. Czasem cygara oraz papierosy sa nasączone płynnym narkotykiem, potem wysuszane i palone, w celu uwolnienia narkotyku. Sproszkowany/Wdychany : Silne narkotyki są najczęściej wdychane w postaci proszku do płuc i tam wchłaniane przez krew. Ta forma narkotyku jest absorbowana nieco dłużej niż dym oraz dużo mniej skuteczna. Wstrzykiwany : Wiekszość wstrzykiwanych narkotyków to dożylnie podawane, skondensowane ciecze, bezpośrednio wchłaniane przez krwiobieg. Część narkorkotyków sypkich jest rozpuszczana w roztworach i w ten sposób uwodniana. Dawkowanie jest trudne, jednak mnóstwo osób podejmuje to ryzyko. Narkotyk jest trochę tańszy a jego siła zależy od decyzji podającej narkotyk dożylnie osobie. Płynny : Płynne narkotyki są zawsze popijane jak drinki. NIektóre mogą być wymieszane z normalnym lekkimi napojami lub sokami owocowymi by smakowały lepiej niż czysty narkotyk. Działanie narkotyku następuje po dłuższej chwili jednak jest to najbardziej komfortowa metoda spożycią narkotyków. Naklejka, Plaster : Adhezyjna naklejka umieszczona na skórze zostaję zaobsorbowana jako dawka narkotyku. Są ona łatwa w transporcie, szybka i prosta w użyciu. Wadą jest to, że co "wrażliwsza" skóra może dostać podrażnień i ewentualnych zaczerwienień. Kontakt : Narkotyki kontaktowe są absorbowane bezpośredni przez skórę, najczęściej natychmiast po rozpyleniu. Ogromną wadą jest to że trudno utrzymać je w powietrzu są bowiem niestabilne i szybko się psują. Jakkolwiek jest najprostsza i najbardziej komfortowa forma spożycia narkotyku - sobie lub ewentualnej "ofierze".