|
Zasady zawodności i klas cyborgizacji
a Ulicy można dostać cyborgizacje pochodzące od różnych firm, od działających w garażu małych zakładów rzemieślniczych (?) aż do megakorporacji, zależy jak wiele masz e$, aby kupić coś do swojego ciała. Z reguły od tego ile dasz za dany produkt i kto kogo wyprodukował zależy jak długo i dobrze będzie ci służył. Więc jeśli nie masz dość kasy na sprzęt korporacji to lepiej doszkol się w technice cybernetycznej, abyś sam mógł usunąć usterki we własnym sprzęcie (no, chyba że masz na tyle szmalu, aby co tydzień biegać do jakiegoś rippera na przeglądy).
Chcąc być prawdziwym profesjonalistą w swoim zawodzie nie możesz oszczędzać na cyberacjach, tak aby nie zawiodły cię w jakiejś dramatycznej sytuacji. Rozumiesz? Choomba.
Zasady
Cyborgizacje można podzielić na trzy klasy:
I - Standardowa - większość sprzętu jaki znajdziesz na Ulicy to właśnie to, wyprodukowany przez firmę z Indii, Chin lub Ameryki Południowej, tani, atrakcyjny wygląd - to jego zalety, o wadach lepiej niewiedzieć (cały sprzęt opisany w podstawce to właśnie to)
II - Profesjonalna - ciężko go dostać, mało kto może pochwalić się czymś takim na Ulicy, wytwarza go kilka renomowanych firm z Europy, Japoni i Ameryki Północnej - posiadanie takich zabawek może być niebezpieczne, jęśli będziesz się pokazywał w miejscach o kiepskiej renomie, to znajdzie się wielu, którzy zechcą je z ciebie wymontować. Płacąc wiesz, że otrzymasz sprzęt najwyższej (?) jakości, który dobrze trakrowany będzie ci służył do grobu, tylko dla najlepszych, żaden śmieć z Ulicy raczej nie dysponuje takim zabawkami.
III - Korporacyjna - jeśli masz coś takiego to albo sprzedałeś się jednej z megakorporacji lub ukradłeś i właśnie masz na karku ich oddział do nagłych poruszeń - korporacje nie lubią tracić sprzętu tej klasy, jeśli nie podpadasz pod żadną z tych kategorii to w życiu nie będziesz miał możliwości kupić tego na Ulicy. Robiony w pojedyńczych egzemplarzach lub w niedużych partiach, super nowoczesny, niezawodny i jedynie dla najlepszych ludzi korporacji, którzy będą go wstanie wykorzystać. Jeśli korporacja uzna za zyskowne dla sibie to może za 10-15 lat trafi na Ulicę.
Ceny (zależne od klasy):
Standardowa - ceny takie jak w podstawce (można je zmodyfikować w zależności od jakości wykonania, zużycia i nastawienia sprzedającego - ok. 0.8 - 1.4x ceny podstawowej)
Profesjonalna - ceny kształtują się w okolicach 2 - 3.5 x ceny z podstawki (modyfikacje jak wyżej)
Korporacyjna - cena w okolicach 6 - 10 x cena z podstawki (jest bardziej koszt wytworzenia niż sprzedaży - a jeśli już trafisz na kogoś kto będzie miał coś takiego do sprzedania i będzie wiedział co sprzedaje to możesz zapłacić nawet 12 x cenę z podstawki)
Zawodność:
Cyberację należy poddawać przeglądowi co jakiś czas (patrz tabelka) poświęcając temu odpowiednią liczbę godzin (patrz tabelka) można zmodyfikować podany czas w zależności od stopnia skomplikowania i rodzaju sprzętu). UWAGA! Przeglądowi poddajemy tylko moduł podstawowy, nie należy rozliczać wszystkich wbudowanych opcji jako osobne elementy, a jedynie wydłużyć czas przeglądu przy bardziej skomplikowanych opcjach, np. cyberręka+std.dłoń+wyświetlacz LCD przegląd zajmie ok. 3 godzin. Stopień trudności wykonania przeglądu jest Łatwy (15) w normalnych warunkach (trzeba dyponować przynajmniej podstawowymi narzędziami - trudność można zmodyfikować w zależności od wyposażenia technicznego), jeśli dokonano przeglądu i był on udany (ups!) to szansa jego wadliwego funkcjonowania jest w tabelce niżej. Rzut wykonujesz teraz, jednak jego skutki należy wprowadzić w momencie kiedy dana cyberacja będzie poddana większemu obciążeniu, jeśli aż do następnego przeglądu nic takiego nie będzie miało miejsca to możesz wydłużyć czas kolejnego przeglądu lub jego trudność (np. ok. 18), możesz dać sygnały graczowi o złym funkcjonowaniu sprzętu i jeśli zdecyduje się on dokonać przeglądu wcześniej nie powinieneś wydłużać czasu ani stopnia trudności.
Jeśli nie dokonano przeglądu (lub test był nie udany) to szansa usterki wzrasta o odpowiedni modyfikator (patzr tabelka), i jeśli gracz chce doprowadzić cyberację do pierwotnego poziomu szansę usterki to następny przegląd trwa dwukrotnie dłużej lub stopień trudności wzrasta o stopień (do 20). Jeśli tego nie zrobi i dokonan przeglądu z trudnością Łatwą (15) i w normalnym czasie (nie podwojonym) to tylko nie otrzyma kolejnego modyfikatora za brak przeglądu (zakładając, że test się powiódł). Jednak jego szansa usterki pozostanie na dotychczasowym poziomie.
Klasa |
Przegląd |
Szansa Usterki |
Brak przeglądu |
Potrzebny czas |
Uwagi |
Standardowa |
Tydzień |
40% |
+10% |
2-6h |
  |
Profesjonalna |
Dwa Tygodnie |
15% |
+5% |
1-3h |
  |
Korporacyjna |
Miesiąc |
1% |
+1% |
10min |
Niezbędny Tech Skaner |
Uwagi końcowe :
Jeśli ktoś chce dokonać przeglądu sprzętu klasy Korporacyjnej bez odpowiedniego skanera to czas wykonania waha się od 10 do 18 godzin, a trudność jest 20 (pierwszy przegląd bez żadnych modyfikatorów) i dopiero te wartości należy modyfikować w przypadku braku przeglądów
Co do obowiązku przeglądów to nie powinieneś o tym graczom przypominać, wyjaśnij im jedynie sytuacje przed wprowadzeniem tych zasad i zacznij prowadzić dziennik z dokonanymi przez graczy przeglądami lub ich brakiem
Nie pozwól graczom dokonywać przeglądów "gołymi rękami", jeśli już to niech spróbuje to zrobić, np. nożem jednak podnieś wtedy stopień trudności do 20 a porażkę traktuj bardzo surowo (noż się obsunął i przejechał po głównym kontrolerze rączki - wymiana, koszt ok. 2/3 ceny nowej cyberręki)
Mając na myśli wymóg przynajmniej podstawowych narzędzi, chodziło mi onarzędzia do reperacji cyberacji mechanicznych, tj. cyberręki, cybernogi, cyberoczy. Oczywiście do procesorów neuralnych potrzebny będzie wyspecjalizowany skaner (tam gdzie ci to założyli na pewno taki mają), tak samo jak do nanochirurgi i modyfikacji biologicznych (co do możliwych usterek patrz niżej).
Przykładowe czasy przeglądów:
Cyborgizacja |
Czynności |
Czas |
Narzędzia |
CyberReka+std. dłoń |
oględziny wzrokowe
konserwacja elementów mechanicznych
regulacja
|
20-30 minut
30-60 minut
40-60 minut
Razem:1,5-2,5 godziny
|
śrubokręt, próbnik elektroniczny,
żel smarujący |
CyberNoga+std. stopa |
oględziny wzrokowe
konserwacja elementów mechanicznych
regulacja
|
20-30 minut
40-60 minut
60-90 minut
Razem:2-3 godziny
|
śrubokręt, próbnik elektroniczny,
żel smarujący |
Procesor Neuralny (koprocesory nie mają
zbytniego wpływu na czas) |
oględziny wzrokowe (połączeń)
oczyszczenie/odkażenie
skanowanie prcesora
|
20-30 minut
30-50 minut
40-70 minut
Razem:1,5-2,5 godziny
|
żel do odkażenia
i konserwacji,
skalpel, szczypce, skaner nueralny |
Nanochirurgia |
badanie krwi (nanoidów)
skanowanie całego ciała
regulacja nanoidów
|
30-60 minut
40-80 minut
50-100 minut
Razem:2-4 godzin
|
próbnik do badania składu krwi, tomograf, skaner neuralny |
Cyberoczy |
oględziny wzrokowe
oczyszczenie/odkażenie
regulacja optyki
|
20-30 minut
30-50 minut
40-70 minut
Razem:2-2,5 godziny
|
żel do odkażenia
i konserwacji,
skalpel, szczypce, skaner A-V |
CyberAudio |
oględziny wzrokowe
oczyszczenie/odkażenie
regulacja audio
|
20-30 minut
30-50 minut
40-70 minut
Razem:1,5-2,5 godziny
|
żel do odkażenia
i konserwacji,
skalpel, szczypce, skaner A-V |
Możliwe usterki:
Rodzaj Cyborgizacji |
Opis usterki |
Objawy |
Możliwość usunięcia usterki |
Kończyny (ręce, nogi, inne?) |
zabrudzenie, zatarcie stawów |
skrzypienie mechanizmu, "skakanie" podczas ruszania, ograniczenie zakresu ruchów, blokowanie się kończyny |
wyczyszczenie, nasmarowanie, regulacja ograniczników ruchu |
poluzowanie łączy z końcówkami nerwów |
nie reagowanie na bodźce, "skakanie", zatrzymywanie się w trakcie ruchu |
poprawienie połączeń, oczyszczenie końcówek z nalotu |
uszkodzenie konkretnego łącza |
brak reakcji ze strony danego elementu kończyny |
wymiana połączenia, czasowe połączenie (klejenie, lutowanie) jednak brak 100% gwarancji |
przepalenie się bezpieczników |
całkowita dezaktywacja kończyny |
wymiana bezpiecznika |
CyberOczy |
zabrudzenie |
zacinanie się gałki, ropienie, pogorszony obraz |
czyszczenie, odkażenie, regulacja |
uszkodzenie wewnętrznej optyki |
brak kolorów, "skakanie" obrazu podczas ruchu, zanikanie obrazu |
wymiana elementów, naprawa nieopłacalna |
CyberAudio |
uszkodzenie procesora dźwięku |
brak słuchu i/lub głosu |
wymiana |
utlenie się końcówek do nerwów |
ból głowy, "piszczenie" w uszach, przutłumienie dźwięku |
oczyszczenie, odkażenie, wymiana na nowe |
Procesory Neuralne |
utlenie się końcówek |
ból głowy, "ucisk" na mózg, omdlenie, paraliż |
oczyszczenie, odkażenie, wymiana procesora |
błędy oprogramowania |
ból głowy, "ucisk" na mózg, omdlenie, paraliż, niekontrolowane ruchy |
Wymiana |
Nanochirurgia |
brak odpowiedniego budulca dla nanoidów |
osłabienie, podatność na choroby, wolniejsze zdrowienie |
kroplówka z odpowiednim specyfikiem, dostrojenie |
rozregulowanie się |
osłabienie, podatność na choroby, wolniejsze zdrowienie, brak jakiejkolwiek reakcji ze strony nanoidów, nawet śmierć |
regulacja, wymiana płynów ustrojowych, dezaktywacja nanoidów |
Opis narzędzi:
śrubokręt - standardowy, niedużych rozmiarów (5 - 20 e$);
próbnik elektroniczny - sprawdza poziom napięć i sygnałów sterujących, dokonuje podstawowych testów (150 - 250 e$, mod. do umiejętności +2);
żel smarujący - odpowiednio spreparowany do elementów ruchomych cyberkończyn (4e$ za tubkę);
żel odkażajacy - służy do odkażania połączeń nerwowych z wyprowadzeniami cybernetyki (7e$ za tubkę);
skalpel, szczypce - standardowe narzędzia chirurgiczne (10 - 40 e$);
skaner neuralny - skanuje i diagnozuje impulsy nerwowe (800 - 1000 e$, mod. do umiejętności +4 );
próbnik medyczny - pozwala dokonywać podstawowych badań, tj. badanie składu krwi, tkanek, itp. (400 - 500 e$, mod. do umiejętności +3);
tomograf - pozwala dokładnie skanować całe ciało człowieka i diagnozować, przeważnie połączony z bazą danych o wszelkich chorobach i infekcjach (1600 - 4000 e$, mod. do umiejętności +5 - +6);
skaner A-V - pozwala sprawdzić porawność wzroku i słuchu (naturalnego i sztucznego) (600 - 850 e$, mod. do umiejętności +3);
Firmy produkujące cyberacje:
Nazwa |
Kraj |
Rodzaje cyborgizacji |
Klasy sprzętu |
ChaoWong Electronic |
Chiny |
Wszystkie z wyjątkiem procesorów neuralnych.
przykłady:
cyberręka "Złoty Wąż" mk. V
cybernoga "Tao" mk. II
splot skórny "Smok" - WB 10
|
Standardowa |
Shiva CO |
Indie |
Wszystkie.
przykłady:
cyberaudio "ShivaSound" Alfa III
cyberoko "OptiShiva" 3cx35 Wszystkie z wyjątkiem procesorów neuralnych
|
Standardowa |
CyberSov |
Rosja |
Wszelakie kończyny i wzmocnienia.
przykłady:
wzmocnienie mięśni/kości "Iwan" IL-23
cybernoga "Tanur" AR-2037
|
Standardowa |
AUOC |
Afryka |
Wszystkie.
przykłady:
procesor peAUOC II zw. Kogutem
cyberdłoń hsAUOC kl. 2 zw. Graba
|
Standardowa |
Matsushita (Sony, Panasonic, itp) |
Japonia |
Wszystkie.
CyberOptyka i CyberAudio - Profesjonalna
przykłady:
cyberaudio PanaSound SVR-200a
cyberoko Sony ZX-75 |
Standardowa |
L&D CO |
Korea |
Wszystkie
przykłady:
cybernoga CL-233 PC (PC - profesjonalna)
cyberręka CA-479 SC (SC - standardowa) |
Standardowa Profesjonalna |
Kitong&Marvell |
Indonezja USA |
Wszystkie.
CyberAudio - Profesjonalna
przykłady:
cyberoko KM "Kao"
cyberaudio KM "Syrena"
|
Standardowa Profesjonalna |
Militech |
USA
|
Cyberacje wojskowe
przykłady:
splot skórny "Rock" - WB 14
cyberoko "Eagel" mk. II
|
Korporacyjna Profesjonalna |
EuroCyb |
Europa
| Wszystkie.
przykłady:
cyberręka "CYBERArm" eu-a09
cyberoko "Cvision" eu-o13 |
Korporacyjna Profesjonalna |
Reaven Microcyb |
USA |
Wszystkie z naciskiem na cyberacje nuralne i nanoidy.
przykłady:
nanoidy lecznicze "Locust" RM-3 mk. II
procesor MICROcp RM-2020
|
Korporacyjna Profesjonalna Standardowa |
KuduMedic |
Japonia USA
| Nanochirurgia.
przykłady:
nanoidy lecznicze "Bonzai" XP-3
nanoidy lecznicze "Tsunami" XK-1
|
Korporacyjna Profesjonalna |
Zetatech |
USA |
Wszystkie.
przykłady:
cybernoga WRK Leg-9
cyberręka WRK Arm-2
procesor KRP Proc-3
|
Korporacyjna Profesjonalna Standardowa |
|
|
|
|