|
  |   |   |
|
hoenix 1000 jest sześćdziesięcio- pięciometrową osobistą, luksusową łodzią podwodną. Jej projekt powstał w firmie U.S. Submarines Structures i aż do roku 2018 czekał na pierwszego klienta. Obecnie wyprodukowano 3 łodzie dla anonimowych odbiorców. Jest to najprawdopodobniej największy prywatny pojazd podwodny, który kiedykolwiek został zwodowany. W środku znajduje się aż 460 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Wyciszone wnętrze, duże akrylowe okna z widokiem na zewnątrz, minimalna ilość załogi powodują, że ten okręt jest równie luksusowy i komfortowy co jachty motorowe wysokiej klasy. Jednak "Phoenix" pozwala na zwiedzanie podmorskich głębin, gdy jego nawodny konkurent tego nie potrafi. Łódź ta zdolna jest do transatlantyckich rejsów z prędkością 30 kilometrów na godzinę (prędkość podróżna). Oczywiście jego niewątpliwą przewagą jest to, że w niecodzienny sposób "omija" niesprzyjające warunki pogodowe. Gdy pogoda zrobi się naprawdę paskudna wtedy schodzi on na głębokość kilkudziesięciu metrów w spokojne i ciche środowisko, kontynuując w żaden sposób niezmąconą podróż, bez bujania i jakże uciążliwej choroby morskiej. Informacje techniczne dla niewtajemnicznonych... Przy całkowitych 65 metrach długości i szerokości 8 metrów Phoenix 1000 jest całkiem dużym pojazdem. Jego 1500 tonowy kadłub powoduje, że łódka jest bardzo stabilna. Dużo miejsca zajmowane jest przez pojemne akumulatory i silne silniki diesla, przez co jest ona szybka na powierzchni i pod wodą. Cały kadłub zrobiony jest z aluminium. Nie zwiększa on możlwiości i osiągów łodzi, jednak bedąc wydatnie lżejszy poprawia jej wydajność. Najwyższy poziom statku stanowi "napowietrzny mostek" to znaczy ta część nad kioskiem okrętu gdzie można zjeść, wypocząć czy pograć w szachy. Oprócz tego jest tu również urządzenia radarowe, antena GPS i system komunikacji sateliatrnej. Oczywiście znajduje się tu również panel zdalenego sterowania okrętem na powierzchni. Tuż pod "napowietrznym mostkiem" jest potężna hydrauliczna śluza prowadząca do pokładowego salonu. Jest to idealnie przystosowane, przestronne wnętrze zapewniające świetny widok gdy łódź jest na powierzchni jak i pod wodą. W przedniej części salonu znajduje się mostek służacy do kontroli okrętu podczas podróży na powierzchni. Tylną część stanowi dużą śluza pozwalająca na wprowadzenie do środka nawet małego kołowego pojazdu(!) gdy zajdzie taka potrzeba. Przedział główny to miejsce tuż pod "kioskiem", w której tylnej cześci dokować może miniłódź podwodna będąca na wyposażeniu "Phoenix`a". Pozwala ona na wykonywanie głębokich zanurzeń do 610 metrów. Specjalne mocowanie miniłodzi pozwala na dokowanie do okręty nawet w sytuacji gdy "leży" on na dnie. Przewozi od 2 do 8 pasażerów w zależności od preferencji nabywcy. Może być używana w awaryjnych sytuacjach jako łódź ratunkowa. Na dziobie oprócz pasażu okien z widokiem na dno znajduje się centrum kontroli okrętu gdy przebywa on w zanurzeniu. Są tu także fotele, kanapy i stoły pozwalające na swobodną obserwację posażerów. Pokoje pasażerów są na dwóch pokładach, wraz z nimi jest tu mesa, przestronna toaleta oraz kuchnia. Ilość pokoi oraz ich powierzchnia zależna jest od wymogów klienta. Poniżej części pasażerskiej znajdują się nowoczesne akumulatory oraz zęza. Przedział silnikowy jest tuż za drzwami obu sekcji pasażerskich. Znajduje się tu również większość systemów żywotnych dla funkcjonowania łodzi takich jak kompresory, butle z powietrzem, agregaty, pompy i systemy podtrzymywania życia. Schodkami w górę dotrzemy do części gdzie zwykle "przechowywana" i konserwowana jest miniłódź podwodna oraz mechanizmy steru. Poniżej przedziału z silnikami znajduje się specjalna komora/śluza umożliwiająca zejście nurków pod wodę w pełnym zanurzeniu łodzi podwodnej. Może być ona używana do głębokości 45 metrów. Jeśli zajdzie taka potrzeba ten przedział może pełnić rolę komory dekompresyjnej dla nurków. Żyrokompas oraz zapasowy kompas magnetyczny, Elektroniczny Zapis Prędkości, Lokalizacji oraz czasu, Czarna skrzynka, 400 metrowy analogowy i elektroniczny wskaźnik głębokości, Kolorowy sonar aktywny oraz hydrofon, Radio morskie VHF do 300km, Radio podwodne, Wielofunkycjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, Sterowanie Joystickiem z F-16, Wskaźniki Balastu, Ciśnienie zewnętrzne i wewnętrzne (Barometry), Ciśnienie hydrauliki na statku, Analizatory chemiczne powietrza, System kamer na i poza okrętem, Kontrolery szczelności statku, Zegary, Termometry, Hydrometr, System komunikacji i lokalizacji satelitarnej, System przeciwpożarowy na statku, Skafandry Ratunkowe, Boja radiowa, Termowizja, Reflektory zewnętrzne dużej mocy, Autopilot, Radar Morski do 50km, Podświetlane panele sterowania, System rozrywkowy, Sala audio-video. [ Pomysł Autorski ] Opracował: Mike "Vendeta" Tarnowski
|