Poprzednia strona Następna strona
     

Forum
 
ESA Aries II "Quasar" Cena: 320mlne$

Typ pojazdu Typ napędu Za­łoga Pasa­żerowie Pa­liwo Generatory prądu Sen­sory Kom­putery Ładunek Akcje Pan­cerz
Samolot Kosmiczny Odrzutowy i Rakietowy 3+2* 54 8 Ogniwa Paliwowe 50% 3 15m3 3 0

* pilot, kopilot, nawigator + 2 stewardessy
Mocowania uzbrojenia: 4 Maksymalne Uszkodzenia Pojazdu: 3
Ilość Punktów Zniszczeń: 7 Pojazdy w ładowni: brak

odel Aries II to jeden z pierwszych samolotów kosmicznych zaprojektowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną i jeden z najpopularniejszych na świecie. Nie jest to pojazd nowoczesny, tymbardziej że, konkurencja - NASA, już od roku 2018 do swoich pojazdów montuje seryjne silniki strumieniowe International Electric - o niebo lepsze od silników rakietowych używanych w serii maszyn typu Aries. Model europejski pomimo, że mniej ekonomiczny niż odpowiedniki amerykański jest dużo tańszy w zakupie - byćmoże stąd bierze się jego popularność. W opinii pilotów latających na Aries II nie są to maszyny kapryśne, za to wytrzymałe na uciążliwą eksploatację i co najważniejsze wdzięczne w pilotażu. Ci z NASA twierdzą coś zupełnie przeciwnego twierdząc, że epoka silników rakietowych dawno minęła i szczerze współczują europejskim pilotom latania na tych "latających trumnach".

Kto ma rację? Prawda, jak zwykle zresztą, leży pewnie gdzieś pośrodku...
Quasar ma kilkanaście lat wiernie służąc Europejskiej Agencji Kosmicznej jako maszyna do przewozów pasażerskich Ziemia-Niska Orbita, Niska Orbita-Ziemia i oczywiście przelotów międzykontynentalnych Ziemia-Niska Orbita-Ziemia, chociaż ten rynek zdominowany jest raczej przez pojazdy o napędzie strumieniowym. Jego portem macierzystym jest Berlin. Z punktu widzenia prostoty konstrukcji jest to statek małoawaryjny - niewiele jest tam części mogących się zepsuć. Z drugiej zaś strony, przecież nie jest on w końcu młody, więc prawdopodobiństwo, że "coś" może źle działać jest bardziej realne. Spostrzegawczy obserwator już na pierwszy rzut oka zauważy, że Quasar jest samolotem wysłużonym, pomimo tego, że ESA wkłada w niego mnóstwo wysiłku i pieniędzy by loty Nim wciąż były bezpieczne. Fachowiec natomiast, po niedługich oględzinach, że nie jest on typowym przedstawicielem modeli Aries ze względu na zwiększoną ilość miejsc dla pasażerów kosztem zmniejszonej objętości bagażowej samolotu.

Załoga :
Kierować pojazdem powinny 3 osoby :

  • pilot
  • kopilot
  • nawigator-łącznościowiec

    Niestety od tej zasady są odstępstwa. Z przyczyn gwałtownej kompteryzacji oraz ultranowoczesnych systemów nawigacyjno-łącznościowych na samolotach kosmicznych Europejskiej Agencji Kosmicznej funkcję nawigatora i łącznościowca pełni obecnie kopilot. To jednak nie jedyny powód. Drugim, jeżeli nie najważniejszym jest rezygnacja z trzeciego członka załogi ze względów ekonomicznych - teraz jest o jednego pracownika mniej i o co najmniej 90 kilogramów zmalała masa startowa.

    Do załogi okrętu winno doliczyć się również stewardessy. Podobnie jak w przypadku pilotów, na początku było ich 3 - jedna dla pierwszej klasy-biznes, pozostałe dwie na drugą-turystyczną. Teraz maksymalnie są dwie, a zdażają się rejsy z zaledwie jedną panią. Posiłki, podawanie leków na chorobę kosmiczną, pomoc w zapięciu pasów i utrzymanie emocji pasażerów poniżej krawędzi paniki - to zadania stojące przed stewardessami XXI wieku, wciąż spotykanymi częściej niż ich męscy odpowiednicy w tych samych rolach.

    Pasażerowie oraz wyposażenie pokładu pasażerskiego :

    Naturalnie rzadko kiedy zostają nimi doświadczeni, odporni na przeciążenia piloci myśliwscy, a coraz częściej są to osoby przeciętnych możliwości wydolności organizmów. Inaczej powiedziawszy zwykli śmiertelnicy, dokładnie tacy jak my. Ażeby ich nie zabić, nawet przy starcie obciążenia nie różnią się od tych w XX-wiecznym samolocie typu "Concorde" - przynajmniej w początkowej fazie przy uruchomionych silnikach odrzutowych. Jedyną różnicą jest gigantyczny rozbieg i dobieg na pasie startowym rzadko kiedy krótszym od 6 kilometrów. Po osiągnięciu 22 kilometrów pułapu silniki konwencjonalne zostają wyłączone i dalsze wznoszenie zapewniają silniki rakietowe na paliwo ciekłe. Jaki związek mają z tym pasażerowie? Naturalnie muszą być zapięci w pasach ponieważ przyspieszenie sięgające zaledwie 1.8 przyciągania ziemskiego mogłoby spowodować u nich niebezpieczne urazy, a i tak w wielu przypadkach powoduje ono niegroźne utraty przytomności. Już parę minut później samolot krąży po zmiennej orbicie okołoziemskiej.

    Fotele w pierwszej klasie zarezerwowane są dla najbogatszych klientów - przeciętnie kosztują od 1,5 do 2 razy więcej niż te cieszące się niezłym wzięciem w klasie turystycznej. Nie zdziwcie się jedynak, że gdy w okienku zabraknie biletów na klasę drugą i dostaniecie wyjątkową ofertę przelotu (za niewielką dopłatą kilkudziesięciu eurodolców) w klasie pierwszej. Różnice pomiędzy oboma standardami są kolosalne.

  • wygoda - fotele są wygodniejsze i rozkładają się do niemalże położenia horyzantalnego w przeciwieństwie do tych w klasie turystycznej. Tam jest mało miejsca na ręce, jeszcze mniej na nogi a sam fotel ma znaczne ograniczenia ruchowe ze względu na ciasne rzędy.
  • komfort - nieograniczona ilość alkoholu, słuchawki z cyfrowymi kanałami muzycznymi, ekrany ciekłokrystaliczne do serfowania po sieci oraz cztery wielkoformatowe ekrany mogące zarazem imitować szyby z widokiem na planetę, z drugiej zaś strony mogące służyć jako odbiorniki telewizyjnych programów.
  • swoboda - w klasie pierwszej istnieje możliwość zestawiania stolików i foteli, ze względu na ich unikalną konstrukcję i specjalne mocowanie. Wszyscy w klasie pierwszej otrzymują "Velcro Shoes" (buty na rzepy, umożlwiające dosyć swobodne poruszanie się po samolocie).
  • klasa - do dyspozycji pasażerów pierwszej klasy jest osobna komfortowa toaleta.

    W klasie biznes jest 16 miejsc natomiast w klasie turystycznej jest ich 38 (w sumie 54). Palacze nie są chętnie witani na pokładzie (specjalna dopłata dla osób palących) ze względu na osadzanie się substancji nikotynowych (ew. smolistych) w rurach i filtrach systemu podtrzymywania życia. Istnieje jednak możliwość spokojnego wypalenia papierosa w tylnej części statku w okolicach toalety II klasy. Do dyspozycji tychże są 2 nieduże ekrany ciekłokrystaliczne mogące wyświetlać obrazy z kamer zewnętrznych lub programy telewizyjne.

    Bezpieczeństwo :

    Po 11 września 2001 roku, ESA podobnie jak i inne linie lotnicze projektując samoloty uwzględniły w swoich konkstrukcjach pewne elementy uniemożliwiające lub utrudniające porywanie samolotów przez terrorystów. Procedura bezpieczeństwa naturalnie zaczyna się na powierzchni, gdzie bagaże (maks. 20kg, każdy dodatkowy kilogram kosztuje!) są skrupulatnie przeglądane (każdy z osobna). Nie wolno wnosić na pokład broni palnej, ostrej a nawet scyzoryków szwajcarskich, noży do papieru, etc. Bardzo trudno oszukać celników, niemożliwością jest wniesienie materiałów palnych i wybuchowych, ze względu na czułe czujniki. Na pokład Quasara można dostać się trzema wejściami. Tylko jedno z nich jest prawdziwą śluza (na mapce Sluice). Pozostałe dwa to : wyjście awaryjne w pomieszczeniu systemów podtrzymywania życia (tuż za kokpitem) oraz wejście przez niezhermetyzowany luk bagażowy. Każda sekcja oddzielona jest jest drzwiami o WB20. W przypadku utraty 1/4 ciśnienia czujniki automatycznie zamykają daną sekcję samolotu - umożliwiając przeżycie pozostałym przy życiu na pokładzie ludziom. W przypadku groźnych pożarów piloci ze stanowiska dowodzenia mogą dowolnie zamykać sekcje i otwierać je na otwartą próżnię - nie ma od tego lepszego systemu gaśniczego. W systuacjach awaryjnych przy śluzie stoi kombinezon kosmiczny z butami magnetycznymi, który umożliwia obejrzenie statku od zewnątrz lub pomoc przy dokowaniu innych pojazdów. Nigdy nie jest to najnowszy model, ale niewiele jest sytuacji, w których tak naprawdę się przydaje. Jego istnienie na pokładzie to bardziej wymóg bezpieczeństwa, niż jakiś inny - bardziej racjonalny powód. Istotną rzeczą jest to, że cały dziób wraz z najbardziej żywotnymi systemami znajduje się za podwójnymi drzwiami, każde o WB20. Uniemożliwiają one ewentualnym przestępcom wejście do kokpitu lub dobranie się do systemów podtrzymywania życia. Nad całością bezpieczeństwa oprogramowania czuwają specjalne systemy obronne opracowane przez Sowietów. Są proste, mordercze i cholernie skuteczne. Czy muszę dodawać coś jeszcze?

    ESA Aries II Paliwo :

    Zapasy wystarczają na 2000 kilometrowy lot w atmosferze i wyniesienie przez rakiety samolotu kosmicznego nawet tysiąc kilometrów nad powierzchnię Ziemi. W terminologii gry (Deep Space - "Otchłań Kosmiczna") samolot zużywa 4 jednostki paliwa na start z Ziemi, 3 jednostki na lądowanie. Jeśli coś mu zostaje, to może służyć jako manewr zmiany orbity (1 jednostka) lub wykonanie gwałtownego manewru (np. uniku - 1 jednostka).

    Systemy Podtrzymywania Życia :

    Oczyszczalniki powietrza wraz z klimatyzatorami utrzymują na pokładzie ciśnienie rzędu 890hPa. W zamkniętym obiegu bez utraty powietrza i pod warunkiem utrzymania ciągłego zasilania pojazd może prawie tydzień krążyć po orbicie. Jedzenie na pokładzie wystarcza na około 3 dni. Zasilanie na pokładzie gwarantują "Ogniwa Paliwowe" - ich energia wystarcza na 2 tygodnie ciągłego użytkowania, jednak wymieniane są po każdym locie.

    [ Pomysł Autorski ]






    Powrot