Poprzednia strona Następna strona
     

Forum
 

Rola Ninja

Tłumaczenie: Lech "Ketlan" Szczeciński

Opracował: Shaft

Wstęp

"Night City. Nikły, czarny cień przemknął się niezauważony pod znajomą linią błyskającego neonu holo i świecącymi mętnym światłem metalowymi wieżami megakorporacji. Spocony, uzbrojony po zęby Solo nerwowo spojrzał za siebie, tknięty szóstym zmysłem. Nic, spokój. Ruszył szybkim krokiem przez kilka alejek, o których wiedział, że są bezpieczne i przestał się nad tym zastanawiać. Tylko spoko. Dobrze ubrany Japończyk, na oko menadżer korporacji, wyszedł samotnie z Korova Nightblaze trzymając w ręku małą tytanową aktówkę. W mgnieniu oka, wielki Solo uciszył go jakimś śpiochem. Drugi Solo, były goryl menadżera, pojawił się znikąd i delikatnie zaciągnął korpa przez wyludnioną ulicę do biura EBM. Cała trójka weszła do oświetlonej rozmytym światłem windy. Idealną ciszę zakłócał tylko senny szum silnika windy. Drzwi otworzyły się z sykiem na najwyższym piętrze. Wielki Solo uwolnił menadżera od swojego stalowego uchwytu i pchnął go śrutówką. Standardowa ekstrakcja. Łatwe pieniądze.

Odziane w garnitur ciało przewróciło się, padając w przód. Aktówka zniknęła. Ręka, która ją trzymała, została bardzo precyzyjnie odcięta. Krwawy znak wycięto na jego twarzy..."

Założenia

inja w Cyberpunku 2020 jest, tak jak jego poprzednicy, wyspecjalizowanym szpiegiem i zabójcą. Większość dnia spędza na treningu ciała i umysłu, aby osiągnąć jak najwyższe wtajemniczenia Zen. W 2020 roku, gdzie wojownicy dopalani są cyborgizacjami i biowszczepami, Ninja kultywuje starożytną sztukę wojenną. Częściowo wynika to z tradycji klanu, a częściowo z niekompatybilności pomiędzy filozofią Zen i sztucznymi częściami ciała. To powoduje, że Ninja nie akceptuje cybernetyki. Wprawdzie niektóre klany i indywidualni Ninja zaczynają adoptować niewielkie zmiany cybernetyczne, takie jak szpony, zmieniacze twarzy czy głosu, a nawet niektóre modele cyberoptyki, ale zawsze jest to związane z ryzykiem utraty siły Zen wynikającej z jedności ciałą i umysłu.

Siła Zen, rozwijana przez lata sekretnych treningów i studiów, manifestuje się w fenomenalnej zdolności wojownika Ninja skupiania swoich sił fizycznych i psychicznych. Ninja potrafi wykryć obecność i ruch każdego będącego w pobliżu (za wyjątkiem innego Ninja) w całkowitej ciemności ignorując nawet znaczne rany kończyn. Jest trudny do wykrycia i trafienia, ale staje się mało odporny po wykryciu. Ninja nie nosi pancerza lub używa tylko lekkich opancerzeń (jest to konieczne do cichego poruszania się i niekrępowania ruchów) i stara się posiadać tylko specjalizowaną broń skrytobójców i białą. Ich rygorystyczny trening daje im bardzo dużą odporność na uszkodzenia fizyczne i środki chemiczne, a swoją bronią posługują się z wielkim mistrostwem.

Pozyskiwanie talentów Ninja jest jednak okupione wysoką ceną. Mordercza praca nad utrzymaniem wysokiej sprawności ciała i umysłu zabiera tak wiele czasu, że Ninja rzadko ma czas na studiowanie innych dziedzin czy zawieranie bliższych znajomości. Przez sąsiadów może być postrzegany jako odludek. Rezultatem jest wysoka specjalizacja w zawodzie: zwiad, sabotaż/kradzież lub zabójstwa. Sam Ninja dąży do posiadania wąskiego zakresu wiedzy, co odbija się na jego słabym przystosowaniem do 'normalnego' życia. Z tego powodu i potrzeby utrzymania tajemnicy, Ninja rzadko działa jako 'osoba', a o jego reputacji świadczy jego znak, pozostawiany po każdym udanym uderzeniu. Większość zadań jest akcjami typu 'uderzyć-i-zniknąć'. Na usługi wojownika Ninja mogą pozwolić sobie tylko klienci z dużymi koneksjami (i nie mniejszym credchipem).

Klan

lan Ninja jest jedną z najbardziej tajnych organizacji w 2020 roku. Tylko niewiele osób na Ulicy zdaje sobie sprawę z istnienia Ninja. Każdy Ninja rozpoczyna trening w Klanie i pozostaje w nim do końca życia, wybierając śmierć, jeżeli zapobiegnie to ujawnieniu jego tożsamości. Ta wola utrzymania tajemnicy jest tak głęboko wpisana w psychikę Ninja, że żadna ilość zaawansowanych narkotyków lub indukcja elektrotermalna nie jest w stanie wydobyć tych informacji z jego mózgu. Nie oznacza to bynajmniej, że Klan jest jedną, szczęśliwą rodziną. Nic bardziej błędnego. Przywódcy Klanu są groźniejsi od najgorszych władców korporacji. Znajdują się w stanie permanentnej wojny o władzę, terytorium i niższych Ninja. Oczywistym jest, że nigdy nie znajduje się ciała zbyt niezależnego Ninja. Czasami zdarza się, że potężny Ninja uzyskuje samodzielność, lub, co bardziej prawdopodobne, zakłada własny Klan. Tak dla niewtajemniczonych, jak i członków Klanu, nie ma możliwości stwierdzenia wobec kogo lojalny jest dany Ninja. Poza tym nie ma to większego znaczenia. Niezależnie do czego, Ninja jest zawsze do wynajęcia. I interes idzie ZAWSZE przed polityką. Zwykle...

Umiejętności zawodowe Ninja:

  • Zdolność specjalna: Zen
  • Wytrzymałość
  • Odporność na tortury/narkotyki
  • Ukradkowość
  • Ukrywanie się/Wymykanie się
  • Śledzenie
  • Spostrzegawczość
  • Wysportowanie
  • Sztuki walki
  • Szermierka -LUB- Łucznictwo
Wynagrodzenie: podwójna gaża Solo.

Notki do gry:

pecjalna zdolność wojownika Ninja, Zen, jest jego główną siłą i jest używana do skompensowania braków cybernetyki. Jest używana na 2 sposoby:
  1. Jak Zmysł Walki: wszelkie bonusy Solo osiągane ze Zmysłu Walki są przekładane na terminy Zen +2 (testy Inicjatywy i Spostrzegawczości)
  2. Wszystkie zdolności wytrenowane przez Ninja: Wytrzymałość, Trafienie, Ukradkowość, wszystkie cechy postaci i wszystkie cechy uzyskane +3 lub więcej jeżeli są częścią jego specjalności. (Zen jest częścią każdego treningu Ninja, poniważ głęboka medytacja pozwala na dużo lepsze przyswajanie wszelkich umiejętności.)

Ten drugi bonus jest dodawany do normalnego rzutu kostką i do umiejętności i modyfikatorów. Jest to połowa wartości Zen lub 0.1 * Zen * Cecha, w zależności, która wartość jest wyższa. (Dla przykładu, Mizuno jest Ninja z Zen = 8 i Łucznictwo = 6. Do rzutu kostkami, umiejętności i refleksu, dodaje się bonus Zen do Trafienia: połowa Zen = 4, ale 0.1 * 8 * 6 = 4.8 = 5. 5 jest wartością większą, więc bonus Zen wynosi 5.)

Ma to zastosowanie w specjalizacjach Ninja takich jak sztuka wojenna, wysportowanie, specjalizowana broń (shuriken, karabinki snajperskie, łuki, miecze itp.), lecz NIE jest używana z nieznanymi broniami lub działalnościami nie związanymi z treningiem Ninja (operacje giełdowe czy prowadzenie samochodu). Dla przykładu należy zauważyć, że nunczaku (znane postaci czy nie) należy do podstawowego kanonu umiejętności Ninja, ale umiejętność posługiwania się bronią palną zależy od modelu. Jeden dzień spędzony na zapoznaniu się (złożyć, rozłożyć, postrzelać do celu itp.) z nowym modelem broni jest wystarczający, aby uznać, że Ninja zna tą broń. MG jest zobowiązany do sprawiedliwości i spójności w decyzjach, kiedy mają zastosowanie bonusy Zen.

Do uszkodzeń zadawanych przy pomocy umiejętności Ninja lub specjalizowanej broni mają zastosowania bonusy Zen.

Ninja, który wyspecjalizował się z zabójstwach najprawdopodobniej nie otrzyma bonosów w działalności zwiadowczej. Jednakże, drugi bonus Zen stosuje się do wszystkich testów, włącznie z ogłuszeniem i śmiercią, ponieważ Ninja posiada fenomenalne zdolności kontroli ciała przez umysł, włącznie z tętnem, oddychaniem, hormonami itp.

Techniki treningu Ninja

Każdy Ninja posiada zdolności wynikające z treningu:
  • trening Kontroli Uszkodzeń pozwala Ninja na minimalizację uszkodzeń ciała poprzez techniki utwardzania i absorpcji. W znaczeniu gry oznacza to, że Ninja posiada naturalne WB równe 8, które nie jest pomniejszane za użycie dodatkowych pancerzy (które, oczywiście, muszą być lekkie).
  • jeżeli Ninja zostanie trafiony i odniesie rany, to jego Kontrola Bólu spełnia te same funkcje co cybernetyczny Edytor Bólu. Ninja jest zdaje sobie sprawę z faktu, że został zraniony, ale to nie wystarcza do przerwania jego aktualnej działalności. (Z pewnymi wyjątkami, oczywiście. Nie może utrzymać w ręku karabinka snajperskiego, jeżeli jego ręka zostanie odstrzelona, ale utrzyma, jeżeli będzie bardzo ciężko ranny w nogę!).
  • Rozmyty Cień jest techniką, której używa Ninja, aby poruszać się lub stać tak, aby nie zostać wykrytym. Osiąga to poruszając się w sposób niecharakterystyczny dla ludzi i używając kombinacji osobistego i naturalnego kamuflażu. Powoduje to znaczne trudności w wykryciu go bądź trafieniu (-3 dla rzutu kostkami przeciwnika, który próbuje go wykryć/trafić na każde 3 punkty Zen), dodatkowo stosując modyfikatory takie jak Skradanie/Ukrycie. Rozmyty Cień nie może być stosowany, gdy Ninja zostanie już wykryty lub w otwartej walce wręcz, lub podczas walki na miecze.


Zen daje wojownikowi Ninja, oprócz trudności w wykryciu go, potężną Spostrzegawczość. Spostrzegawczość w dzień wzmacniana jest #2 bonusem Zen, a spostrzegawczość w nocy w odległości 7 metrów (20 stóp) jest odpowiednikiem spostrzegawczości o zmroku. Ninja używa zaburzeń powietrza, dźwięków, temperatury i innych śladów do wykrywania ludzi i obiektów w całkowitej ciemności. Powyżej tej odległości, jego zdolność wykrywania odpowiada w przybliżeniu połowie rozdzielczości Termografu w całkowitej ciemności, lecz zasięg spada bardzo szybko. (MG: do testów widzenia i słuchu dodaj #2 bonus Zen i jeszcze 2 punkty za postrzeganie Ninja.)

Oczywistym jest, że Ninja musi być dobry w technikach wojennych. Każdy Ninja otrzymuje bonus +3 w 2 wybranych przez niego sztukach wojennych, z których jedna MUSI być rozwinięta do poziomu co najmniej +7. (Do 12 punktów w jednej sztuce wojennej dozwolonej dla Ninja, lecz to powinno być używane wstrzemięźliwie. MG nie powinien pozwolić na przekroczenie poziomu 10, chyba że jest po temu specjalny powód.) Rekomendowane jest rozwijanie technik wojennych odpowiednich dla Ninja: Aikido jest jak najbardziej odpowiednie, natomiast Boks nie. Błyskawiczny refleks i zręczność są również znakami firmowymi Ninja: dodatkowe bonusy to +1.5 REF, +1.5 BC i +1 SKOK za każde 4 punkty Zen.

Ograniczenia

onieważ Ninja musi rozwijać równomiernie wszystkie aspekty swojego treningu (zyski z treningu Ninja są wyższe suma części), każdy Ninja MUSI wydać conajmniej 2 z 40 punktów zdobytych podczas gry na KAŻDˇ z cech wojownika Ninja, dysponując dowolnie pozostałymi (max 20). Jest to zalecane, dlatego że uzyskiwane cechy są nieliczne i dobrze rozwinięte, aby pokazać specyfikę Ninja.

Cybernetyka nie jest wskazana dla Ninja, gdyż niszczy jego jedność ciała i umysłu. Za każde stracone 3 punkty EMP z powodu cybernetyki, Ninja traci 1.5 punkta Zen (zaokrąglone). Dotyczy to również cyberkończyn implantowanych w miejsce żywych! Jednakże może być korzystne dla Ninja wymiana okaleczonych kończyn na sztucznie hodowane lub używane ludzkie. Oczywiście, przyzwyczajenie się do nowych kończyn i zapoznanie się z niuansami ich działania zajmuje trochę czasu i odzyskiwany Zen jest pomniejszony o 3 i powraca w wyniku wytężonego treningu w tempie 1 punktu Zen na tydzień, począwszy od momentu, gdy rany są uzdrowione do poziomu lekkiego. Użycie cybernetyki przez Ninja jest ograniczone do broni do walki wręcz (kły, szpony), maskujące (syntskóra z kamuflażem adaptacyjnym, zmieniacze twarzy) i rzadkich cyberoczu (zwykle zbyteczne, lecz mogą być wykorzystane do specyficznych zadań, takie dodatki jak teleoptyka, mikrooptyka, zwiadowcze). Ten cyberware, tak jak i pozostałe elementy wyposażenia, są bardzo drogie (*10 zwykła cena i więcej) i wykonywane na specjalne zamówienie, jakkolwiek ZAWSZE można znaleźć dostawcę. UWAGA: Użycie dodatkowych 'dopalaczy' takich jak Sandevistan, Dopalacze Adrenalinowe czy narkotyki bojowe nie mogą być wykorzystywane przez Ninja bez zniszczenia siły Zen.

Wyposażenie

zbrojenie i wyposażenie Ninja jest ograniczone i musi być lekkie. Pancerz musi być maksymalnie skromny i umożliwiać swobodne poruszanie się. Oznacza to, że Ninja może wykorzystywać tylko pancerz wykonany na specjalne zamówienie z najbardziej zaawansowanych technologicznie materiałów. Większość pancerzy Ninja posiadają WB od 5 do 10, mają dużą ilość ukrytych kieszonek na małe ostrza i kosztują 50 e$ * WB za każdą część (w skrajnym przypadku pełny pancerz o WB = 10 będzie kosztował... 3.000 e$).

Ninja używa specjalnych narzędzi włącznie z gęstym drutem wspinaczkowym, kolcami bojowymi, zestawami trucizn itp. w zależności od wykonywanej misji. Specjalności takie jak zwiad, demolowanie czy włamania elektroniczne wymagają własnych zestawów narzędziowych.
Broń jest także wykonana pod kątem wykonywanych zadań i Ninja używa silnie zmodyfikowanego sprzętu włącznie z dopasowanymi rękojeściami, wyciszonego, ze składanymi częściami. Jest to powód do poważnej debaty pośród zawodowców, czy używać broni palnej, lecz kluczem do całej sprawy jest subtelność: nikt nie użyje żadnej rzeczy automatycznej lub niewyciszonej. Podstawową bronią jest broń zabijająca bezgłośnie, zwykle na odległość (szczególnie przy zabójstwach), jednakże roztropny Ninja zawsze ma przy sobie broń do walki wręcz i na małe odległości. Wielu używa określonego sposobu zabijania jako znaku firmowego. Tak jak pancerze, specjalizowana broń osiąga astronomiczne ceny (*15 cena książkowa lub więcej) i wymagają prawdziwego rzemieślnika-artysty oraz są dostępne tylko na bardzo czarnym rynku.

Tipsy dla gracza i MG:

<#P3>ostać Ninja w dobrej grze cyberpunkowej jest bardzo ograniczona, tak jak w życiu. Bycie dobrym Ninja wymaga bardzo dobrego gracza i wielu MG pozwoli tylko na to, aby jako Ninja występowani NPC. W profesji, w której tożsamość nigdy nie może być w pełni określona, styl i symbolika jest jedyną drogą odróżnienia siebie. I nawet to nie jest bezpieczne. Innym ograniczniem bycia Ninja jest to, że pracuje on zwykle sam. Wyjątkami mogą być szczególne przypadki, gdy Ninja współpracuje z innym członkiem Klanu lub anominowym wyrzutkiem jako część większej operacji. Ale nawet wtedy należy do minimum ograniczyć kontaktowanie się ze współpracownikami. Inaczej mówiąc, większość Ninja będzie pracowała z małą ilością współgraczy i głównie będą to członkowie tego samego Klanu. Stwarzać to może konieczność tworzenia scenariuszy tylko dla Ninja.

Nawet jeżeli Ninja posiada wysoce wyspecjalizowane umiejętności, to nie jest on panaceum. Ninja źle funkcjonuje w stosunkach interpersonalnych i musi pozostać niepozorny i anonimowy w jakichkolwiek warunkach społecznych. Jest to jedyne miejsce w cyberpunku, gdzie stosunek nie jest rzeczą najlepszą. W dodatku, umiejętności bojowe Ninja są nastawione na wykorzystywanie zaskoczenia. Otwarta walka przeciwko teamowi Solo zwykle prowadzi do śmierci Ninja, a nawet jeden Solo w otwartym starciu jest niespecjalną atrakcją. Ninja ostrożnie atakuje słabe punkty przeciwnika i unika otwartej walki tak długo, jak to jest możliwe.

Wobec braku rozróżnialnej osobowości, jedyną metodą na dobrą grę jest stworzenie tła i motywacji dla postaci. Dlaczego Ninja wykonuje tą robotę? Komu jest wierny personalnie i klanowo, a kogo nienawidzi? Dlaczego zdecydował się zostać Ninja? Jakie są jego długoterminowe cele? Wszystkie te sprawy muszą być jasno wyartykułowane przez gracza, ale utrzymywane w tajemnicy.



Powrot