Poprzednia strona Następna strona
     

Forum
 

Gangi w Cyberpunku 2020

Tłumaczenie: Rafał "Shooter" Strzelecki

Autor : Gary "Ocelot" Aslteford

   Gang m III, D. -u <zorganizowana grupa przestepcza; banda; szajka>- Mały słownik języka polskiego

angi odgrywają ważną rolę w każdej rozgrywce Cyberpunka koncentrującej się na ubóstwie i przemocy ulicy. Można odnieść wrażenie, ze bezprawie opanowało ulice miast w całym kraju.
Gangi kręcą się nocą szukając potencjalnych ofiar. Grupy te składają się przeważnie z nastolatków, opisywanychtak, jakby zrezygnowały z własnej osobowości aby stać się częścią "zbiorowego umysłu". Przywódcy gangów są mini-tyranami, rządzącymi tak kilkoma blokami jak Aleksander Wielki kontynentami. Prowadzą wojnę przeciwko niewinnym cywilom, policji, siłom korporacyjnym i oczywiście innym gangom. Wygląda to tak, jakby "gangstas" żyli szybko i umierali młodo, niszcząc i zabijając bez jakichkolwiek wyrzutów sumienia.

Ja uważam jednak, że taki punkt widzenia jest bardzo płytki.

Poniższe tabele i informacje mają na celu ułatwienie Mistrzowi Gry tworzenie Jego własnych gangów. Gangi mogą być generowane losowo lub MG może przyporządkować im takie cechy, jakie są mu potrzebne. Zdając się na los MG może uzyskać ogólny typ gangu rzucając raz kostką lub obraz bardziej szczegółowy rzucając dwa razy.

np.: Tomek rzuca dwukrotnie i otrzymuje 46 i 85. Rezultatem jest gang Rasistowsko / Obrończy.

Tego typu gang pomagałby ludziom, o ile należeli by oni do odpowiedniej rasy lub wyznania.

Istnieje wiele możliwości łączenia typów gangów. Mogą istnieć narkogangi polityczne (hipisi), Mobil-gangi wspomnień (uwielbienie dla starych samochodów czarnych, skórzanych kurtek) a nawet Teo-Gangi Netrunnerów ("Dostrzegłem Pana w cyberprzestrzeni")
Możliwe jest także dwukrotne wylosowanie tego samego typu gangu. Oznacza to, że gang ten jest bardzo silnie skoncentrowany na swoim celu. Nie oznacza to jednak, że gang ten jest mniej ciekawy od innych. Wszystko zależy od Mistrza Gry.

Specjalnym rodzajem gangu jest Gang Marionetkowy. Jeżeli zostanie on wylosowany, to należy zaznaczyć ten fakt a następnie rzucić dwa razy aby określić jego typ. Wyniki tego rzutu informują o tym, jak dany gang postrzegany przez ludzi z zewnątrz. Jeżeli w którymś z tych dwóch rzutów ponownie wypadnie Gang Marionetkowy, to fakt pracy tego gangu dla korporacji będzie powszechnie znany.

Należy zauważyć, że nie wszystkie gangi są złe, aspołeczne i brutalne. Część powstaje w wyniku wpływów zewnętrznych i nacisku ulicy. Dodatkowo, bieda i brak opieki rodzicielskiej nie są jedynymi przyczynami powstawania takich band. Wyobraź sobie gang znudzonych bogatych dzieciaków które oblewają bezdomnych paliwem do zapalniczek i podpalają. Brzmi znajomo?
W przypadku Gangów Netrunnerów "terytorium" powinno zostać wyrażone w terminach Cyberprzestrzeni ("kilka budynków" oznacza "kilka fortec danych" a "dwa lub trzy sektory" oznaczają "dwa lub trzy kwadraty na siatce miasta")

Do tworzenia gangu używamy sześciu tabelek. Poniżej podany jest ich opis.

Tabelka "Rodzaj gangu" określa ogólne motywy gangu, a także wygląd i zachowanie się jego członków.
"Przeciętny wiek członków" informuje Cię o tym, ile lat ma przeciętny członek gangu. Do gangu mogą należeć także młodsi i starsi, z tym że młodsi członkowie są przeważnie mniej doświadczeni niż ich starsi partnerzy,

Z tabeli "Wiek gangu" odczytasz od jak dawna istnieje dany gang. Przeważnie im starszy jest gang, tym większe terytorium kontroluje.
Tabela "Członkowie" określa ile osób przynależy do danego gangu.

Z tabeli "Terytorium" dowiesz się jak duży teren znajduje się pod kontrolą danego gangu. Wszystkie gangi muszą stale bronić swoje terytorium przed zakusami innych gangów, policji i wściekłych mieszkańców. Gang z dużym terytorium lecz małą ilością członków może mieć problemy z utrzymaniem wszystkiego pod kontrolą.
Wreszcie tabela "Wpływy" pomoże Ci określić jak daleko poza rodzinnym miastem rozciąga się strefa wpływów danego gangu. Większość gangów pozostanie przywiązana do jednego miasta lecz niektóre mogą rozrosnąć się tak, że będą obejmować cały okręg, stan a nawet państwo. Zostałeś ostrzeżony.

Pamiętaj, że te tabele mają służyć jedynie jako pomoc. Jeżeli nie będzie odpowiadał Ci wynik któregoś rzutu lub po prostu uważasz, że nie jesteś w stanie nic zrobić, gdyż tabele są zbyt losowe, nie wahaj się wybrać pozycję która będzie Ci pasowała. Przecież chodzi o to, aby dobrze się bawić, pamiętasz? Nie stresuj się.


"Rodzaj gangu"

(Rzuć 1K100 dwa razy)
01 - 10 : Boostergang - dopaleni, cyberpsychiczni bandyci.
11 - 20 : Chromersi - fani chromatycznego rocka.
21 - 25 : Gangi bojowe - Uliczni wojownicy
26 - 30 : Narkogangi - dealerzy i uzależnieni.
31 - 33 : Eko-Gangi - miejscowi eko-terroryści.
34 - 36 : Gangi Egzotyczne - maniacy dziwnych wszczepów.
37 - 43 : Mobil-gangi - skaterzy i bikerzy.
44 - 48 : Gangi Obrończe - aniołowie stróże ulic.
49 - 52 : Gangi Netrunnerów - hackerzy i crackerzy.
53 - 55 : Gangi Nihilistyczne - lepiej się wypalić niż odejść...
56 - 59 : Gangi Wspomnień - ludzie śniący o tym, co minęło.
60 - 66 : Party-Gangi - przyszłościowi imprezowcy.
67 - 71 : Gangi Polityczne - militarni aktywiści polityczni.
72 - 75 : Pozergangi - być w czyjejś skórze.
76 - 78 : Gangi Figli - uliczni komedianci, którzy śmieją się jako ostatni .
79 - 82 : Gangi Marionetkowe - młodzież kontrolowana przez korporację
83 - 88 : Rasiści - udowadniają wyższość swojej rasy.
89 - 94 : Sprayowcy - znaczą swoje terytorium za pomocą kolorowych sprayów.
95 - 98 : Teo-Gangi - O tak, On nas sprawdza. On nas sprawdza!
99 - 00 : Gangi Płci - feministki i szowiniści przyszłości.

"Przeciętny wiek członków"

(Rzuć 1K10)
1 : 13 lat
2-3 : 15 lat
4-7 : 17 lat
8-9 : 19 lat
10 : 21 lat
(Starszyzna gangu może być o wiele starsza)

"Wiek gangu"

(Rzuć 1K10)
1-4 : Nowy, aktywny 1-12 miesięcy. -2 na tabeli "Członkowie"
5-7 : Młody, aktywny 1-4 lat. -1 na tabeli "Członkowie"
8-9 : ¦redni, aktywny 5-10 lat. +0 na tabeli "Członkowie"
10 : Stary, aktywny 10-20 lat. +1 na tabeli "Członkowie"

"Członkowie"

(Rzuć 1K10 + Modyfikatory z tabeli "Wiek Gangu")
0 : Bardzo mały gang, 1-5 członków. -3 na tabeli "Terytorium"
1 : Mały gang, 6-10 członków. -2 na tabeli "Terytorium"
2-5 : ¦redni gang, 11-25 członków. -1 na tabeli "Terytorium"
6-8 : Duży gang, 26-50 członków. +0 na tabeli "Terytorium"
9 : Olbrzymi gang, 51-100 członków. +1 na tabeli "Terytorium"
10+ : Gigantyczny gang, 101+ członków. +2 na tabeli "Terytorium"

"Terytorium"

(Rzuć 1K10 + Modyfikatory z tabeli "Członkowie")
0 : Brak terytorium. -4 na tabeli "Wpływy"
1-2 : Kilka bloków. -3 na tabeli "Wpływy"
3-5 : Jeden sektor miasta. -2 na tabeli "Wpływy"
6-8 : Dwa lub trzy sektory miasta. -1 na tabeli "Wpływy"
9 : Cztery do sześciu sektorów miasta.
10+ : Siedem do dziesięciu sektorów miasta, kryjówki wszędzie. +1 na tabeli "Wpływy"

"Wpływy"

(Rzuć 1K6 + Modyfikatory z tabeli "Terytorium")
0-3 : Brak wpływów poza miastem rodzinnym.
4 : Wpływy w przyległym mieście.
5 : Wpływy w dwóch lub trzech miastach w tym samym regionie.
6+ : Wpływy w czterech do sześciu miast na terenie całego kraju.

Boostergang : Podstawowe gangi uliczne w CyberPunku. Charakterystyczne są dla nich przypadkowe akty przemocy oraz nadmierne używanie cyber-wszczepów.

Chromersi : Fani chromatycznego rocka. Skłonni do idolizowania piosenkarzy. Każdy gang obraca się wokół muzyki jednego zespołu lub wykonawcy. Nie są przeważnie brutalni (w porównaniu z boosterami), lecz poglądy danego gangu są przeważnie powiązane z profilem wielbionego zespołu.

Gangi bojowe : Ci ludzie nie są brutalni dla samej brutalności - oni po prostu lubią kopać tyłki, najchętniej godnym siebie przeciwnikom. Często ograniczają użycie broni do tych, które uznają za "honorowe" (noże itp.). Równie często wdają się w walkę wręcz z boosterami lub innymi gangami bojowymi. Wielu solo wywodzi się z takich gangów.

Narkogangi : Te bandy kupują, sprzedają i/lub tworzą narkotyki. Przykładowe grupy mogą być wszystkim, od psychodelicznych kultów miłości do brutalnych metalowych łbów z dealerami w całym mieście.

Eko-Gangi : Zli ekolodzy, a także aktywiści walczący o prawa zwierząt. Gangi te używają radykalnych metod do osiągnięcia swoich celów. Nie wszystkie są brutalne i złe (część z nich łączy się tylko po to aby razem powłóczyć się), jednak wiele z bardziej widocznych nie jest lepsza niż zwykli eko-terroryści.

Gangi Egzotyczne : Podobnie jak pozer-gangi egzotyczni używają rozmaitych biomodyfikacji w celu wyrażenia siebie. Część z nich dąży do osiągnięcia form zwierzęcych, formy innych są naprawdę dziwne (marsjanie, mityczne bestie, itp.).

Mobil-gangi : Zaliczamy tu wszystkie gangi, które używają motocykli, rowerów terenowych, wrotek, rolek itp. do przemieszczania się. Mobil-gangiem może być wszystko od grupki znajomych skaterów do oddziałów szturmowych Yakuzy lub bogatych nastolatków w monster-truckach.

Gangi Obrończe : Tego typu gangi chronią słabszych przed tyranią innych gangów, sił korporacji i agencjom rządowym. Nie zawsze są dobrze uzbrojeni, gdyż do osiągnięcia swoich celów wolą korzystać z pomocy pistoletów i znajomości sztuk walki. Przeważnie opanowani, czasem mogą jednak stracić z oczu swoje cele i stać się niewiele lepsi od zwykłych gangów bojowych. Część z nich pobiera "niewielką opłatę" od mieszkańców, których "ochraniają".

Gangi Netrunnerów : Utrzymując swoje terytorium w granicach siatki miasta, gangi netrunnerów są przeważnie całkowicie oparte na Sieci. Większość zajmuje się nieograniczoną dystrybucją oprogramowania i kodów. Inni są piratami komputerowymi, wolnymi programistami, lub cyberprzestrzennymi sprayowcami używającymi wirtualnej farby aby oznaczyć ściany danych w fortecach.

Gangi Nihilistyczne : Członkowie grup nihilistycznych chcą odejść z wielkim hukiem. Sądzą, że skoro śmierć jest nieunikniona wszelka egzystencja jest bezcelowa. W związku z tym potrafią dokonać wielkich poświęceń tylko po to, aby ich śmierć była jak najbardziej widowiskowa i destrukcyjna. Pomimo tego, iż takie gangi są bardzo niszczycielskie, nie istnieją zbyt długo, gdyż ich członkowie stale umierają.

Gangi Wpomnień: Ci ludzie są zbliżeni do pozerów, lecz bez charakterystycznej dla tamtych modyfikacji chirurgicznych. Starają się zachować wspomnienia o wyidealizowanej przeszłości - zarówno prawdziwej jak i fikcyjnej. Część z nich ubiera się jak James Dean i jeździ samochodami z lat '50-tych. Inni ubierają się jak kowboje lub noszą średniowieczne kostiumy i wymachują mieczami. W zasadzie niegroźni.

Party-Gangi : Ci ludzie po prostu chcą dobrze się bawić. Najczęściej przenoszą się całą grupą z jednej imprezy do drugiej, lub tworzą własną w jakimś opuszczonym magazynie na przedmieściach, ze zgodą właścicieli lub bez niej. Ponieważ narkotyki są w powszechnym użyciu wielu członków umiera z powodu przedawkowania.

Gangi Polityczne : Takie gangi narzucają sobie pewne normy lub cele polityczne (faszyzm, komunizm, światowy pokój, nowy luddyzm). Chcą przekazać ci swoje poglądy, nawet jeżeli nie chcesz ich słuchać. Pomimo tego, iż przeważnie nie są brutalni, część grup zwraca się ku praktykom terrorystycznym.

Pozergangi : Gangi tego typu używają obszernych modyfikacji biologicznych w celu osiągnięcia maksymalnego podobieństwa do osobistości lub postaci z przeszłości lub teraźniejszości. Większość z nich gromadzi się wokół konkretnego tematu (martwi prezydenci, seryjni mordercy) lub serialu ("Wyspa Gilligana", "Hellraiser" lub zawsze popularna "Rodzina Brady'ch"). Członkowie takiego gangu są przeważnie poddawani praniu mózgu, i mają w pełni przyjąć nadaną im osobowość.

Gangi Figli : Ich członkowie po prostu robią ludziom żarty. Nie wszyscy jednakże uważają ich żarty za śmieszne. Niektóre kawały są najzwyczajniej niebezpieczne i pociągają za sobą ofiary, podczas gdy inne są całkowicie niegroźne.

Gangi Marionetkowe : Tego typu gangi są kontrolowane przez korporacje i najczęściej nieoficjalnie przez nie finansowane. Korporacje używają ich do rozprowadzania eksperymentalnych narkotyków, testowania nowych broni oraz zwalczania niebezpieczeństw ze strony ulicy. Zwykłe gangi nienawidzą marionetkowców. Niektóre z gangów są wspierane z takim utajnieniem, że jedynie najwyżsi rangą członkowie wiedzą kto naprawdę pociąga za sznurki.

Rasiści : Każdy gang okazujący nienawiść dla innych poglądów, kultur i wyznań utrzymując jednocześnie opinię o nadrzędności swoich. Przykładami mogą być "Czarne Pantery" lub niesławni "Nazi-Skini"

Sprayowcy : Członkowie takich gangów używają grafiti do oznaczenia lub ośmieszenia pewnych miejsc. Tworzonymi znakami są przeważnie znaki gangu lub inicjały namalowane lub wyżarte kwasem na powierzchni będącej na powszechnym widoku. Oprócz sprayowców masowych istnieje także kilka grup, zajmujących się malowaniem dopracowanych i uderzających fresków na ścianach i chodnikach. Większość właścicieli budynków nie jest nastawiona przyjaźnie do band dzieciaków niszczących ich własność, tak więc część sprayowców oprócz pojemników z farbą nosi także broń.

Teo-Gangi : Każdy gang, który przejawia zachowania religijne lub kultowe jest teo-gangiem. Te gangi wykazują dużą różnorodność, od anty-cybernetycznych "Inkwizytorów" do ultra-prawicowych fundamentalistów chrześcijańskich stojących na ulicach miast i rozgłaszających o źle płynącym z gier rpg oraz planujących nocne ataki na sklepy z filmami pornograficznymi. Większość grup stara się rozpowszechniać swoją wizję zbawienia pokojowo (np. "Hari Kriszna") lecz inne dążą do wykorzenienia heretyków i zmuszenia ich do nawrócenia lub śmierci.

Gangi Płci: Pod tym pojęciem uznajemy wszystkie gangi przyjmujące członków tylko jednej płci z dowolnego powodu lub o jednej skłonności seksualnej.. Głęboko zakorzeniona jest w nich wiara o wyższości jednej płci nad drugą.

Poniższe gangi zostały stworzone za pomocą przedstawionych tabel oraz mojej zakręconej wyobraźni. Sugeruję, aby Mistrzowie Gry użyli tabel generacji BN do stworzenia profilu "przeciętnego" członka gangu.

Nazwa: "Dzieci Wayne'a" Typ: Pozer / Party-gang
Przeciętny Wiek Członka: 21 lat Wiek Gangu : 16 lat (stary)
Członkowie : 15 do 20 Terytorium : 4 sektory miasta
Wpływy : 3 ugrupowania, cały kraj Znak : Rysunkowy glob

Informacje : "Dzieci Wayne'a" są pozer-gangiem opierającym się na popularnej w końcu 20 wieku serii filmów zatytułowanej "¦wiat Wayne'a". Członkowie gangu, pod przywództwem niesławnego "Wayn'a" oraz jego prawej ręki "Gartha", wcielają się w inne postacie z tego filmu. Celem gangu jest dobra zabawa oraz unikanie jakiegokolwiek wpływu korporacyjnego. Gang podlega ciągłym przemianom, gdyż poprzedni "Wayne'owie" i "Garth'owie" odchodzą, tracą prawa lub umierają z przedawkowania. Gang prowadzi piracki program telewizyjny włączając się do publicznych systemów nadawczych. Programy są dosyć banalne i krążą wokół seksownych kobiet ("Schwing!") lub najnowszych przebojów chromatycznego rocka.

Nazwa: Córki Ewy Typ: Teo-Gang Płci
Przeciętny Wiek Członka: 19 lat Wiek Gangu : 2 lata (młody)
Członkowie : 8 Terytorium : Kilka bloków
Wpływy : Brak Znak : Ugryzione jabłko

Informacje : "Córki Ewy" to religijny gang nie tolerujący płci męskiej. Członkinie wierzą, że Bóg stworzył Ewę przed Adamem na Swoje podobieństwo (kobiece). Wierzą także, że Jezus Chrystus był kobietą, że anioły są kobietami a demony i diabły mężczyznami. Gang nie posiada prawie żadnego terytorium, lecz udało im się odnowić opuszczony kościół i urządzić go zgodnie ze swoimi poglądami. Członkinie stale poszukują innych do nawrócenia, w szczególności dziewic, które nie zostały jeszcze skażone męskimi wpływami. Cały gang wierzy w to, że Bóg obdarzy najwierniejszą z Jej wyznawczyń niepokalanym poczęciem, i że narodzi ona nową zbawicielkę, która poprowadzi swoje wierne do zwycięstwa przeciwko męskiemu piekłu.

Nazwa: Snowboyz Typ: (Marionetkowy) BoosterGang nartkotykowy
Przeciętny Wiek Członka: 17 lat Wiek Gangu : 10 miesięcy (młody)
Członkowie : 22 Terytorium : Pięć sektorów miasta
Wpływy : Brak Znak : Stylizowana brzytwa na łańcuchu

Informacje : "Snowboyz" są Boostergangiem narkotykowym sponsorowanym przez Wydział Farmaceutyczny Arasaki. Pomimo stosunkowo młodego wieku, gang dzięki wsparciu korporacyjnemu szybko zdobyli szerokie wpływy kontrolując większą część handlu narkotykami w strefie walki. Wiele z narkotyków rozprowadzanych przez nich są mieszankami eksperymentalnymi stworzonym przez Arasakę, lecz gang twierdzi, że są one jego wytworami. Większość członków ma poniżej 18 lat, lecz ci z najwyższego szczebla mają ponad 20. Gang wyposażony jest w nielegalną cybernetykę i broń automatyczną.



Powrot